Thursday, April 12, 2007

قشتمر


الكاتب : نجيب محفوظ
النوع : روايـة
سنة الاصدار : 1988
دار النشر : دار الشـروق
طبعـة أولى - 2006
عدد الصفحات :152
السعــر : 6 جنيه

دعونى أولا اتكلم عن نجيب محفوظ فهذه أول قصة طويلة اقرأها له فقد قرأت سابقا مجموعة قصصية بعنوان صباح الورد
وما لا حظته في اسلوب الكتابة هو ما يتمتع به من دقة في الوصف وقدرة على " الحكي " فهو اسلوب رائع أخاذ يجعلك تتصور المشهد وكأنك تماما تجلس معهم وبينهم.
في الحقيقة كنت قبل أن اقرا هذه الرواية تقلقني لغته العربية المعقدة - أو التى كنت احسبها معقدة - ولكن اتضح لي انها لغة جميلة و اخاذة باستثناء بعض الكلمات التى لم افهم معناها وهذا فتح مجالا لي للزيادة من العلم وليس فقط الاستمتاع بالرواية.

والآن نتحدث عن الرواية واسمها " قشتمر " واسم الرواية نسبة لمقهي كان ابطال القصة يتجمعون فيه ويحمل نفس الاسم بينما انا لا اعرف في الحقيقة هل صاحب هذا الاسم شخصية تاريخية ام ماذا ؟ وهذا طريق اخر للبحث فيه والاستزادة من المعلومات.

تبدأ أحداث القصة من سنة 1915 وتستمر الى الثمانينات من القرن الماضي وهي فترة طويلة جدا شهدت خلالها مصر تحولات كثيرة على الصعيد السياسي والاجتماعي رصده نجيب محفوظ باسلوب مشوق وذكره على ابطال قصته وما حال هذه التحولات وتأثيرها عليهم.

ولقد كان ذكيا في اختيار شخصيات قصته فهي تقريبا تشكل الانواع الموجودة من الشخصيات في بلدنا وبالتالي فانه قد تكلم عن حال الشعب كله وأوجزه في ابطال روايته حقيقة اختيار موفق ورائع جدا.

ركزت الرواية ايضا على معني الصداقة وهي من اسمي العلاقات الانسانية عن طريق ابطالها التى امتدت صداقتهم حوالى سبعون عاما وكيف ان اختلاف الشخصيات في المستوي الاجتماعي والاراء لا يتبعه بالضرورة العراك والخناق وكيف ان نحترم الرأي الآخر.

لن اتكلم عن الأحداث حتى لا اكشف الكثير عنها ولكي اشوقكم على قرائتها فهي رواية تستحق القراءة يكفي ان اقول اننى كنت اتشوق لكي اقلب الصفحة التالية لأعرف ما الذي سوف يحدث فيها من احداث لابطال الشخصية ولربما استزيد في الكلام عنها ولكن عندما اجد من قد قرأها لكي نتبادل الآراء ولكن ليس الآن حتى لا افسد متعة قراءتها كما قلت من قبل.

.هذه كانت اول رواية افتتح بها القسم الجديد ارجو ان اكون قد وفقت في تقديمها وتحليلها من خلالي احساسي بما قرأت - كما قلت من قبل - وارجو ان تشاركوني ارائكم ووجهات نظركم

قبل أن اختم أود ان احيي القائمين والعاملين في دار الشروق الجهة التى اصدرت هذا الكتاب لما احدثته هذه الدار من طفرة في طباعة الكتب من حيث الاهتمام بالغلاف الخارجي وبالصفحات الداخلية وبسعر الكتاب وأيضا موقعها على النت فقد حققت معادلة صعبة حقا قلما نجدها في اى دار نشر أخري فاتمني لها الاستمرار وزيادة الدعم لكي يقرأ الشباب .

والى اللقاء في كتاب آخر

9 comments:

Anonymous said...

السلام عليكم
هو اكيد شكرا ليك يا بشمهندس مصطفى على مجهودك بس انا بصراحه ماتوقعتش انو القسم ده حيكون مقتصر على كده بس
انا فكرت انو انت حتبين تعليقك اكتر وعلى المواقف اللى عجبتك والحجات اللى اثرت فيك وتحكيلنا عن قصة الكتاب بأختصار ومش ضرورى انو تقول على النهاية وكان ممكن بردو تشوف احنا حنتخيل النهاية حتكون ايه بيتهيقلى حيكون فى مشركه اكتر وحنستمتع بالموضوع اكتر لانو بصراحه انا عن نفسى مش حقدر اقرأ الكتاب دلوقتى لانى مشغوله فكان ممكن توفر علينا على الاقل لحد الاجازه ونتفاعل بشكل افضل
على العموم اكيد شكرا على مجهودك ودا رأى المتواضع
(ازيك يا بسنت انا بنوته زيك وكنت حابه اتعرف عليكى فلو ماعندكيش مانع انا ممكن اديكى ايميلى ونكون صحاب اكيد برحتك وانا مش حزعل مهما كان جوابك) سلام

SatfuT said...

والله كلامك جميل يا توكا كالعادة يعني
انا كنت فعلا حعمل القسم كده
ولكن حسيت ان لو عملت كده انى ححرق القصة واحداثها على اللى عاوز يقراها وحبقى افسدت متعتها عليه
مش عارف ده كان وجهة نظري سعتها
بس لو كانت دي رغبة الناس فأكيد طبعا حعملها بس ياريت اسمع رأي الناس كلها وطبعا انا تحت أمرهم
واتمنى مشاركة زي توكا من كل الناس

Anonymous said...

هاى يا مصطفى وشكرا على كلامك الحلو عن الكتاب واقرا اكتر عشان تبقى مثقف وكلامك وتعليقاتك حلوة كمان
وازيك ياتقوى عامله ايه وانا اكون سعيده لو عرفت بنوته حلوة زيك واكيد هتعرفى اميلى واكلمك كمان ولما تضيفينى ابقى ابعتيلى واكلمك عالطول ماشى سلام يا تقوى

Anonymous said...

بصراحه القسم دا جميل جدا لانى بحب القرايه موت ونجيب محفوظ كاتب متميز جدا وليه روايات كتير واسلوب قريب اوى من العامه وبيخاطب جميع الطبقات بس بصراحه انا مش قريت الروايه دى وان شاء الله لما اقراها اكيد هتناقش فيها معاك بس ياريت ان مش دايما تتكلم على الكتاب الكبار والروايات الادبيه كمان فى كتاب تانين هما مش مشهورين اوى ولكن ليهم اعمال جميله اوى زى نبيل فاروق واحمد خالد توفيق وغيرهم وعلى العموم انا بشكرك اوى على القسم دا

SatfuT said...

شكرا ليكي يا بسنت على ردك
ولو انى عارف انك مش بتحبي القراية
بس يارب تحبيها وانا وراكي والزمن طويييل
هههههههههه
ان شاء الله حقرا اكتر وححاول انوع في قراياتي عشان اقدر اكتسب معلومات اكتر
وشكرا لمتابعتك

SatfuT said...

ازيك يا توتااااا نورتي البلوج بأول تعليقاتك وان شاء الله تتابعي معانا بقى
وشكرا على ملاحظاتك دي واكيد القسم مش حيقتصر على الكتاب الكبار وبس
ححاول اتناول كتاب آخرين ولو ان اللى انتىذكرتيهم كتاب كبار ومعروفين طبعا
ومتقلقيش فان شاء الله حتلاقي تنوع في القصص والكتب المطروحة
وشكرا ليكي يا توتا

Unknown said...

elsalam 3alekom, Moustafa my comments for this blog is great i liked the idea u did about ur diary. It's great in the first place in addition to the idea of giving certain comments about a novel you have read. So keep it up
Salam

SatfuT said...

متشكر يا نرمين اوي على الكلام الحلو اوي ده على البلوج
ويارب يكون المستوي في حسن ظنك وعلى اد الكلام اللى انتى قلتيه
وتابعي معانا وياريت اشوف تعليقاتك منورة في كل حتة

القيثارة alkitharah said...

بعد التحية ، ممكن أعرف الطريقة الصحيححة لنطق اسم الرواية ، هل هي قشتمر بفتح القاف والتاء ، أم بالضم ؟