Tuesday, July 3, 2007

الله يا أهلي .... الله يا زمـالك

أحسن نهــائي كأس في العالم لهذه السنــة

اعتقد ده العنوان الوحيد لهذه المبــارة .....ففعلا ده احلى نهائي كاس السنة دي في العالم

احلى اكيد من اي نهائي كاس عربي واحلى من نهائي كاس أسبانيا واحلي من نهائي كاس انجلترا ( اللى كان ممل جدا ) واحلي من نهائي فرنسا

امبارح الواحد كان فخووور جدا ان في بلده ناس بتلعب بالطريقة دي وبالجمال والحلاوة دي والفرصة كانت حلوة لاظهار الجمال ده في وجود حكم ادار مبارة ريال مدريد وبرشلونة في الدوري واللى قال بعد المتش انه ده شرف كبير ليه انه يحكم متش زي ده واللى بالمناسبة المتش بتاع امبارح شبه متش برشلونة والريال اللى في الدور التاني وخلص 3- 3

لما ابتدا المتش عمري مكنت اتصور انه حينتهي بالصورة ولا احداثه حتكون كده انا كنت متوقع اننا ( الاهلي يعني ) حنفوز وخلاص عشان ناخد الكاس ونثبت ان الزمالك كسب المتش واحنا نقصين كل اللعيبة تقريبا

الشوط الأول كانت فيه فرص حلوة ومؤكدة اكتر للأهلي ولكنهم ضيعوها كلها واكتر فرصة واحلى فرصة في المتش كله بتاعة عمرو زكي اللى لعبهاله جمال وخدها على الطاير دي لو كانت دخلت جون كان حيبقى روعــة


بداية الشوط التاني كانت محزنة ليا عشان الزمالك جاب جووون وكمان جون من غلطة فادحة من الدفاع وأمير


قبل المتش قلت لبابا ان عمــاد حيجيب النهاردة ويخرج من صومه للتهديف وفعلا ده اللى حصل وجاب جووون جميل جدا من لعبة شبه اللعبة بتاعت اول هدف للزمالك
بعدها اعتقدت ان خلاص الأهلي حيكمل تفوقه ويخلص على المتش ولما نزل شيكابالا قلت انه المفروض كان ينزل بعد هدف الزمالك الأول عشان الأهلي ميخدش فرصة ويهجم اوي

ولكن احبطت لما لقيته جاب جووون وجت في دماغي الزملكاوية يقولو انه شيكابالا الاهلي مش حيقدر عليه الى اخر الكلام ده
وفضلت فرص الأهلي تضيع بغرابة شديدة وخاصة بتاعت اسامة حسني اللى قلت بعدها يبقى احنا اكيد مش حنكسب والزمالك رجع ورا خالص وانكمش

ولكن قبل النهاية ومن كورة في 18 الزمالك ووسط دفاعه يجيب تريكة هدف التعادل ويرجع الأمل تاني

ونلعب اشواط اضافية وايه اللى يحصل ده
ايه ياعم جمال الجمال ده جون عالمي فعلا ومن شوطة حلوة اويييييي يجيب التالت وبرده من تمريرة لشيكابالا
قلت برده خلااااااص مش حنجيب


لكن برده زي ما قلت ان عماد حيجيب كنت حاسس ان اسامة ربنا حيوفقه ان شاء الله
وفعلا جبنا جونييييين ورا بعض



والمتش انا كنت سعتها واثق انه لسه مخلصش بس الحمد لله كانت في فرصة لشيكابالا الخطييير والأخطر في القائم لعمرو زكي

ولكن الحمد لله ربنا ستر

لو انا كنت بلعب المتش ده كان يبقى همي الوحيد انى اكسب المتش بغض النظر انه نهائي الكاس وحيجيب بطولة يعني لو كان الأهلي اتغلب مكنتش حزعل عشان ضاعت بطولة لا
كنت حزعل عشان المتش ده هوا اللى ضاع لانه يستحق ان يكون احلى متش للأهلي والزمالك في تاريخهم

ده تتويج فعلا لأحلي جيل في النادي الأهلي بشهادة اللعيبة بتوع زمان في جميع الاستوديوهات التحليلية والحمد لله انى عايش في الجيل ده

بقول لجماهير الزمالك الله يخليكو شجعو الفرقة دي وكان منظر كويس ان في جماهير شجعت بعد المتش ولو انى كنت عاوز كل جماهير الزمالك تفضل بعد المتش

ويارب يارب السنة اللى جاية الدوري يحسم في اخر اسبوووع وحتى لو خسرناه ولكن ادام فرقو زي زمالك امبارح دى
انا مش حزعل بس ياريت يكون عندنا كورة كده دايما في مصر

المتش ممكن كل واحد فينا يتكلم فيه للصبح ولكن كفاية كده انا طولت قوي واسيبكو مع اهداف المتش

مبروك للأهلي ومبروك للزمالك

مبرووووك للكرة المصريـــة




أهــــداف الأهـــــلي



أهـــداف الزمــــالك








آخـــر صــورة لرونالدنيو بعد متش الأهلي والزمالك



2 comments:

Anonymous said...

حلو اوى التعليق دا لان الماتش فعلا كان اكتر من رائع وبالرغم من الزمالك خسر فدا ميمنعش اننا نقول انه لعب ماتش كويس اوى رغم ان اللاعيبه كانت مهزوزة شويه وتعبانه شويتين بس دا فى حد ذاته تقدم عن الماتشات اللى فاتت وبدايه مبشره اننا ممكن نكسب ان شاء الله ورغم من الخسارة ان الجمهور كان بيشجع وفرحان لاخر الماتش. وعلى الرغم من اننا زعلانا اننا خسرنا الكاس الا اننا فرحنا للاهلى برضو واهلى او زمالك كلنا فى الاخر مصراويه

SatfuT said...

يا سلام يا توتا
ايه الروح الرياضية دي
ومصرواية وكده
الواحد عاوز يعيط
ههههههههههه

انا معاكي ان المتش كان حلو بس مش معاكي ان لعيبة الزمالك كانت تعبانة
مع احترامي همااول فرقة يقابلوها جامدة في الكاس كانت الأهلي

كان مشوارهم كله زي الفل وبني سويف والمنصورة والناس دي كلها

بس الحمد لله ان المتش طلع كده
واللى حللى المتش ان الزمالك كان ند للأهلي فعلا

اقولك على حاجة انا عرفت من المتش ان السنة اللى فاتت الأهلي كسب الزمالك 3-0 في نهائي الكاس برده

والله ما كنت فاكر لا النتيجة ولا مين اللى جاب الاجوان
لانه كان متش عادي

لكن كفاية انى اقول المتش ده عمره محيتمسح من زاكرتي
ان شاء الله

بحييكي تاني يا توتا على الروح الرياضية دي
وان شاء الله السنة اللى جاية نشوف دوري نااااار