Friday, July 6, 2007

وابتدي المشوار









متهيألى اننا كده كلنا اخدنا الأجــازة وفي ناس كمان نتايجها بانت بتمني للناس كلها التوفيق كنا من فترة كتبنا موضوع اسمه عيب أوي واتكلمنا عن انه عيب اوي اللى بيحصل لينا واتفقنا اننا نتغير وكل واحد يكتب هوا عاوز يعمل ايه - بالمناسبة محدش كتب حاجة غير توكا بس ان شاء الله انا عارف وواثق انكو حتكتبو بإذن الله تعالي .... حبتدي النهاردة المشوار مشـوار التغيير والنجــاح

المهمــة الأولــي

احلى كلام ...... كلام ربنا سبحانه وتعالي

احسن كتاب ...... القرآن الكريــم

طيب ايه رأيكو نبتدي باحسن الكلام واحسن الكتب

الصراحة مش لاقي احسن من بداية لمشوارنا الطويل احسن من كده

كلنا طبعا كنا حافظين ايات وسور من القرآن الكريم ويمكن ابتدينا كمان من واحنا صغيرين بجزء عم

فينا اللى كمل وحفظ القران كله .... وفينا اللى كمل ووقف لحد جزء معين .... وفينا اللى نسي اللى حفظه ..... وفينا اللى مكملش اصلا

انا شخصيا كنت بكمل واقف .... واكمل واقف .... وانسي وارجع اراجع تاني

اكتر حصيلة حفظتها كانت حوالى سدس القرآن ..... يعني حوالي 5 اجزاء ولكن متفرقين

يعني سورة من هنا على جزء كامل من هنــا

وبرده رجعت وقفت

بتفكرو في اللى انا بفكر فيه ؟؟؟؟؟
اقولكو بفكر في ايه ..... كل واحد بيقول دلوقتي ياااه لو كنت كملت كان زماني خلصت الحفظ او وصلت لتلتين القرآن او نصه او .... او

طيب خللى ده على جنب

ايه رأيك تاخد لقب بــاشا ؟؟؟ ولا بلاش عشان اللقب ده من المفترض انه ملغي
ايه رأيك تاخد لقب الاستاذ الدكتور / فلان الفلاني وسطرين كده تحت اسمك بيقولو انجازاتك

طب بصو ايه رأيكو تاخدو لقب

من حفظة كتاب الله أو من حفظة القرآن الكريم

حسيبكو دقيقتين تحسو بحلاوة اللقب ده وعظمته

الله .... بجد لقب روعــة وشرف ما بعده شرف ان اي واحد ينوله

طب يلا بينا بسرعة بقى ناخده

حيلك حيلك انت مفكر انه بالساهل ؟؟؟؟

حقولك انا مش اصدي بسرعة اننا ناخده ونحطه قبل اسمنا انا اصدي بسرعة ننوي من دلوقتي اننا ناخده اننا بجد نبقى

من حفظة كتاب الله

طيب الموضوع ده محتاج ايه ؟؟؟؟

محتاج اولا واخيرا توفيق من الله عز وجل بس خللى عندك ثقة في ربنا
اكيد ...... ربنا لما يلاقيك عاوز تحفظ كلامه ويسيبك
أكيد ....... حيساعدك و يسهلك طريقك لحفظه للنهاية

بس الموضوع يا جماعة محتاج نفس طويييييل ومحتاج صبر اوي
بس في النهاية ان شاء الله حنوصل

اول خطوة انا عاوزكو تعملوها
طلعو ورقة وقلم واكتب اسماء السور وتحت كل سورة اكتب ارقام اياتها في جداول وكل خانة من 1- 10

مثال :
البقرة 1-10 / 11-20 وهكـذا

وهاتو القلم اللى بيعمل تظليل ده الفسفوري جميل كده ؟

وابتدي راجع اللى انت حافظه
كل ماتحفظ 10 ايات علم عليهم بالقلم بس ايه حفظ تمام وبالتجويد مش سلق بيض هوا

الطريقة دي الصراحة انا بحبها لانها بتحفزني دايما انى اخلص اللى عليا
لو حد عنده طريقة تانية يعملها
او لو حد عاوز لسه يتعلم التجويد او بحب يكون وسط جماعة عشان يتشجع يروح لاي مركز لتعليم التجويد وحفظ القران

وهما الحمد لله منتشرين كتيير واسعارهم - لو خدو فلوس - قليلة اوي

خلاص ..... عرفنا ايه اول مهمة في طريق التغيير

اتمني بقى ان كل واحد فيكو يدخل يقول هوا عمل ايه

عشان بعد فترة ننتقل لمهمة اخري بإذن الله تعالى





3 comments:

Anonymous said...

السلام عليكم
يابختك ياعم حتاخد ثواب كل اللى حتشجعهم انو يحفظو ربنا يباركلك
بس ياريت كلنا بجد ناخد الموضوع بجد وحضرتك اكيد اولنا علشان تشجعنا على العموم انا بدأت احفظ من المره اللى فاتت بس اهم حاجه انو نلاقى حد يشجعنا علشان انتو عارفين الشيطان بعد فتره حيخلينى نكسل على العموم انا بوعدك انو اكمل حفظ وياريت بجد يا جماعه تتعلمو تجويد علشان مش حلو انو نضيع كل عمرنا فى تعليم اللغات ونسيب كلام ربنا
ربنا يثبتنا ويعنا على رضاه

Anonymous said...

ازيك يامصطفى الموضوع حلو اوى وربنا يجزيك خير على كدا لانه فعلا لازم نهتم بدينا شويه لاننا تقريبا مش بنفتكر ربنا الا لما نكون محتاجين حاجه غير كدا لا طبعا دا مش كلنا معظمنا على الاقل وفعلا ياريت نهتم شويه بربنا مش وقت مانحتاج ليه بس ولكن فى كل وقت .انا فعلا بدات احفظ قران بس ياريت ربنا يوفقنى واكمل

SatfuT said...

اولا بشكر توكا وتوتا على الرد الجميل في الموضوع

ثانيا انا سعيد اوي ان في ناس واخدة بالها من اللى لازم تعمله والحمد لله اقتنعت بالكلام وبدأت كمان في تنفيذه فورا

انا معاكي يا توكا اننا لازم منكسلش وان شاء الله انا حاطط الموضوع ده في دماغي وكل فترة كده حنعمل حاجة مع بعض عشان نزود الشحنة ومتقلش بعون الله

ويا توتا كلامك صح في حكاية اننا مش بنذكر ربنا غير لما نكون محتاجين حاجة ودي طبيعة الانسان الا الناس اللى ربنا هاديها وان شاء الله نكون منهم

وده ان شاء الله يكون بداية الطريق ومش نهايته اننا نحفظ القران وبس
وان شاء الله نطور من نفسنا في التدين كلنا

وشكرا تاني على الردود واتمني انكو تقولو دايما وصلتو لايه