Thursday, July 12, 2007

هوا كان بيكدب ولا لأ ؟؟؟؟؟؟








من حوالى اسبوع كده كنت خارج انا وصحابي
كنا تلاتة ولسه حنبتدي الخروجة فوقفنا شاب
باين على شكله انه نضيف وابن ناس
المهم
قالنا معلش لو مش مستعجلين تحبو تسمعو حكايتي
انا كنت حقول لا من الأول وخلاص
لكن صحابي قالو اوكي

المهم قعد يحكي انه من السويس وجي اسكندرية عشان كان في انترفيو في فندق فورسيزون والحمد لله انه اتقبل
ولكن مشكلته انه في شنطة فيها الفلوس والموبيل نساها في التاكسي وسواق التاكسي مش بيرد عليه وراح عمل محضر في القسم والكلام ده كله

طبعا انا مختصر الكلام
المهم انه في كل حواره كان بيتخدم كلمات انجليزية كتيير بلازمة وبدون لازمة
المهم طلب مننا تمن التزكرة للسويس
وانه حييرجع بعد يومين عشان الشغل
وفي نفس الوقت ممكن ناخد ضمان باسبوره

الصراحة احنا قلنا اسفين ومش حينفع وكده
بس انا كنت شايف انت في كلامه حاجة مش مقنعة
مفيش مجال ازكرها هنا لانى مقولتش الكلام بتاعه كله

المهم الشاب اعتزلنا وهوا متاثر اوي وقال انا عارف انى بشحت بس اعمل ايه
وعلى العموم شكرا ليكو

بعد ما مشي الشاب ابتدا تأنيب الضمير لكل واحد فينا
واللى تقدروا تقولو بوظ الخروجة علينا
وابتدينا نقول ياتري يا هل تري
هل كان صادق ولا لأ ؟
وكل واحد يقول رأيه والحجات اللى شاكك فيها في كلام الشاب وهكزا

لدرجة انه بعد ما مشي بدقيقتين من تأنيب الضمير بتاعنا وقبل منتناقش في الموضوع كنا حنناديله وحندور عليه
ولكننا ملاقيناهوش

الموقف ده خلاني انى افكر هل كان صادق ولا لأ ؟
وانه بسبب الناس اللى بتحترف المواضيع دي سواء بادعاء المرض او مواقف خيالية ممكن يكون ظلمو واحد فعلا حصله موقف زي ده
وخاصة ان كل واحد فينا ممكن يتعرلضو وهوا مش في بلده
وده كان اكتر شيء مأنبنا

هل فعلا بقى الكذب والناس اللى بتكدب طاغيين على الصدق والصادقين ؟؟؟؟
هل مبقناش نثق في حد غريب عننا لمجرد انه غريب واكيد اكيد بيكدب

كل التساؤلات دي لحد دلوقتي في دماغي
ومش لاقيلها اجابة
وحبيت اسمع ارائكو فيها
يمكن نوصل لحاجة

وبتمني ان الشاب ده لو فعلا كان صادق ان ربنا يكون بعتله حد يساعدو
امين

1 comment:

can u hear this? said...

thecvma3lash asly sa3b aktab 3araby 3shan el codecs .... el mohmana 7abbeet a2oolk ra2y fl mawdoo3 da 3shan yaaama 7asaly 7agat shabhoo kteeeeeeeer we kteeeeer eda7ak 3liaa 3lshan ana ahbal we basada2 .. el mohm ana fl a7'er 3reft ezaaay at3amel ma3a el nas de elly etsara2 whwa fl super jet welly kartoont el beed we23at menno we 7a'ayf yeroo7 le ahlo :) we 7agat kteer nasee7ty liik 3shan matezlamsh el ragl we kaman mayd7ksh 3liik ennak teroo7 ma3 el shab da le a2rab makan we te7gazlo korsy fl super jet masaln we hwa law sad2 haywaf2 ennak te7gazlo l2ano f3lan 3ayz yesafr wlw nassab hay2ollk shkran ana mesh 3ayz at3abak bgad ana 3amalt kda kteeeeer we wala wa7d fehom wafe2 enno asa3do we3raft enno nassaaaaab bas dameery delw2ty mestraya7 :) sorry 3shan tawalt 3liiiiik salamoooooooz